Pişik beşiyi (Cat’s Cradle)

Öz əsərlərində satira, qara yumor və elmi fantastika elementlərini ustalıqla birləşdirən Kurt Vonnequtun “Pişik beşiyi” əsəri də bu qəbildəndir. Elm və texnologiyanın problemləri, dinin məqsədi, dövlətlərin hərb yarışı və s. məsələlərin fonunda baş verən hadisələr Yaponiyaya atılmış atom bombasına həsr etdiyi “Dünyanın sonunun gəldiyi gün” adlı kitab yazmaq üçün yola çıxan bir yazıçının (Con) dilindən danışılır.

Amma ironik olaraq, dünyanın sonunu atom bombası yox, başqa bir ixtira gətirir.  Con hələ bundan xəbərsizdir.

Əsərin adı məşhur bir oyundan gəlir. Atom bombası atılan gün bombanın yaradıcısı, fizika üzrə Nobel mükafatı laureatı Feliks Hoenikker sanki dünya dağılsa da vecimə deyil deyərək “Pişik beşiyi” oynayırdı. Bu oyunun mahiyyəti sap vasitəsilə barmaqlar və əllərin hərəkəti nəticəsində ortaya çıxan müxtəlif fiqurlardır. İki barmağa keçirilmiş saplar kəsişəndə beşiyə oxşayan fiqur alınır. Oyunun adı barədə müxtəlif ehtimallar var, amma bu adla daha çox tanınır.

Öz kitabı üçün məlumatlar yığmaq məqsədilə yola çıxan yazıçı Conah ( özünün dediyi kimi Con) Feliksin yaşadığı İlium şəhərinə, işlədiyi yerə baş çəkir. Onun uşaqları ilə tanış olur, laboratoriyasında olur. Və əsas hadisələr burdan sonra başlayır.

Həm övladlarına, həm də həyat yoldaşına qarşı laqeyd olan Feliksin ailəsində çoxlu problemlər varmış. Kənardan mükəmməl, uğurlu görünən ailə əslində bir cəhənnəm imiş. Bəlkə də dünyanın sonunu gətirən silahın ixtiraçısının layiq olduğu tale bu idi? Bunu demək çətindir. Amma görünən odur ki, atanın günahları üçün həmişə övladlar sınağa çəkilir.

Yazıçı Conun araşdırmalarından sonra məlum olur ki, Feliks Hoinikker atom bombası ilə kifayətlənməyib, “buz-doqquz” (ice-nine) adlı maddə də kəşf edib.

“Buz-doqquz” otaq temperaturunda bərk,  kimyəvi tərkib baxımından suya alternativ olan mayedir. Adi su ilə təmasda olarkən toxum kristalı kimi fəaliyyət göstərir və bu maye suyun dərhal donmasına və daha çox buz-doqquzuna çevrilməsinə səbəb olur.

Daha çox danışıb spoiler vermək istəmirəm. Ona görə əsərdəki digər hissələrə toxunacam.

Hadisələr kitabın əvvəlində İliumda, daha sonra San Lorenzo respublikasında cərəyan edir. Hər iki yer yazıçının təxəyyülünün məhsuludur.  

Kurt Vonnequtun üslubu ilə tanış olanlar bilir ki, yazıçı sadəliyə üstünlük verir, sözünü birbaşa deyir, uzun-uzadı təsvirləri, analizləri sevmir. Vonnequtun ən çox sevdiyi yazıçının Corc Oruel olması da təsadüfi deyil. Oruelin “1984” ü və Hakslinin “Cəsur yeni dünya”sı həm bu həm də digər əsərlərində yazıçının ilham mənbəyi olub.

“Pişik beşiyi” də bu cür əsərlərdəndir.

İlk səhifələrdən bokononizm adlı yarı-yumoristik dindən danışılır. Bu din ziyansız yalanlardan, qəribə və absurd rituallardan ibarətdir. Maraqlı bir məqam odur ki, San Lorenzo əhalisi (Papa daxil olmaqla) gizli olaraq bu dinə sitayiş edir. Açıq-aşkar sitayişdən qorxurlar, çünki bokonon olduğunu etiraf edən hər kəsi ölüm gözləyir.

Mənə görə əsərin ən maraqlı yeri sonudur. Yazıçı Con inandığı dinin absurd yalanlardan başqa heç nə olmadığını anlayır.

Postmodern bir roman olan “Pişik beşiyi” simvollardan boldur. Ən kinayəli hissə budur: Əsərin adı “Pişik beşiyi” olsa da, cəmi bir neçə səhifə sonra Feliksin oğlu Nyut belə deyir; nə pişik var, nə də beşik.

Vonnequt özü kitabın əvvəlində oxucuya xəbərdarlıq edir: Bu kitabdakı heç nə həqiqət deyil.

Düzünü deyim ki, bu cür kitablar oxucunu daha çox çəkir. Bu cümlədən sonra fikirləşirsən: belə deyibsə yüz faiz burda başqa məqamlar var.

Və təbii ki, yanılmırsan.  

Əsərdəki simvollardan bəziləri:

1.     Pişik beşiyi

 İnsanı ali varlıq edən şeylərdən biri də intellekti,  təxəyyülü, oyun qabiliyyətidir. Pişik beşiyi bacarıq və təxəyyül tələb edir və beləliklə o, bəşəriyyətin elm və elmi dərketmə qabiliyyətini, elmin nəticələri, ümumiyyətlə elmi bir oyun növü kimi təqdim edir.

Bundan başqa Pişik beşiyi illuziya təmsilçisidir. Nyut Hoenikkerin qeyd etdiyi kimi, sapların yaratdığı pişik beşiyi əslində pişiyin beşiyi deyil - sözün həqiqi mənasında, sadəcə bir ip yığınıdır. Beləliklə, pişik beşiyi həm də bəşəriyyətin qəlbindəki boşluğu təmsil edir.

2.     Buz-doqquz

Adi suyu temperaturunu dəyişmədən buza çevirməyi bacaran buz-doqquz elmin gəldiyi nöqtəni, insan zəkasının sonsuzluğunu göstərir. Amma bir şey var ki, bu cür kəşflər həm müsbət, həm də mənfi nəticələr verə bilir.

3.     Bokononizm

Buz-doqquz insanın nələrə qadir olduğunu göstərdiyi kimi, bokononizm insanların nələrə qadir olduqlarından xəbərsiz olduğunu göstərir. Təsadüfi deyil ki, bokononizmin müqəddəs kitabının ilk cümləsi belədir: sizə deyəcəyim bütün həqiqətlər sırtıq bir yalandır.

Və təsəvvür edin, insanlar bu dinə inanır.

Əsərdən sitatlar:

*

Pələng ova, quş uçmağa getdi,

İnsansa oturub fikirləşdi: Niyə, niyə, niyə?

Pələng yatmağa, quş qonmağa getdi,

İnsansa niyəsini anladı.

*

-Hər şeyin səbəbi olmalıdır? -Allah soruşdu.

-Mütləq! -İnsan cavab verdi.

-Onda hər şeyin səbəbini tapmağı sənə buraxıram, - dedi və getdi.

 

*

Dünyada hamıya çatacaq qədər sevgi var, əgər insanlar diqqətlə baxsalar...

 

*

Yetkinlik sərhədlərinizin olduğunu bilməkdir. Yetkinlik çarəsi olmayan məyusluqdur, əgər gülüşü çarə saymasaq.

 

*

İnsanlar xeyirxah və müdrik olsaydılar, bu dünya necə bir cənnət olardı. Bir düşün. 

 

Comments