Oğuz Atay “Tutunamayanlar”-da deyir ki, kitablar və
çiçəklər o qədər zərifdirlər ki, xüsusi qayğı, davranış tələb edirlər və hər
adama etibar edilməməlidirlər.
“Kabildə bir kitabçı”-nın annotasiyasını oxuyanda
elə təsəvvür edirdim ki, möhtəşəm bir kitabçı ilə tanış olacam. Hətta onun necə
biri olması ilə bağlı xəyallar da qururdum. Amma belə olmadı.
Kitabın müəllifi eyni zamanda hərbi jurnalistdir.
Talibanın süqutundan sonra bir müddət Əfqanıstanda Xan adlı (şərti addır) kitabçının
ailəsində yaşayıb. Və bu ailənin həyatını qələmə alıb.
Əfqanıstan haqqında əvvəllər də oxumuşam, lakin bu
ilk kitab idi ki, oxuyarkən əsəbiləşir, mütiliyin, cahilliyin nələrə gətirib
çıxardığına qəzəblənirdim. Bu qəzəbimin səbəbi barbar Taliban rejimi altında əzilən
qadın haqları deyil, post-Taliban dövründə də qadınların müti olmaqlarına davam
etmələri idi. Bütün həyatı uşaq saxlamaq, ev işləri görmək olan və bu həyatdan
şikayətçi olmayan qadınlar. Bəlkə də əfqan qadınını gözümdə çox böyütmüşəm.
Təxminən 50 yaşı olan Xan ikinci bahar yaşamaq
eşqinə düşüb qızı yaşında olan Sona ilə ailə qurur. Birinci arvadı Şərifə
için-için yansa da buna göz yumur. “Şərifə artıq işə yaramır, çox yaşlıdır” deyən
kitabçı Xan yeni arvadı ilə özünü yenidən cavan hiss edir. İslam çoxarvadlılığa
icazə verir, çox danışsan birini də alaram- deyən kitabçı nə qədər müasir ola
bilər?
Şərifənin hisləri mənim üçün çox anlaşılmaz idi. Yazıçı
Şərifənin hislərini belə təsvir edir: Ağarmış saçına xına qoya bilər, amma gözlərində
yuva salan kədəri gizlətməkdə acizdir. Sonaya bəzən düşmən, bəzən ana olan Şərifə
evdə qadın hökmranlığını saxlayaraq özünün hələ də lazımlı olduğunu sübut etməyə
çalışır.
Xanın kitabçılıq sahəsində etdikləri nə qədər
alqışa layiqdirsə, ailəsinə qarşı davranışı ondan dəfələrlə çox tənqidə
layiqdir. Taliban dövründə kitabları qorumağı, kitaba görə həbsə düşməyi, amma
kitabçılıqdan əl çəkməməsi təqdirəlayiqdir. Amma ailə üzvlərinə verdiyi dəyər
Xanın bütün etdiklərinin üstündən qalın bir xətt çəkir, hər şeyi sıfra salır. Təkcə
qadınlara deyil, öz oğullarına qarşı da amansızdır. Evdə söz haqqına sahib,
qadını qulluqçusu hesab edən, övladına mülkiyyəti kimi davranan, öz beynində
yaratdığı övlad prototipini doğrultmağa çalışarkən onu mənəvi olaraq məhv edən
tipik şərqli valideyn obrazı.
Bağışlayın, amma belə kitabçı olmur. Əsərdə elə
hissələr vardı ki, oxuyarkən Xanın sifətini yumruqlamaq, onun zəhmi, qəzəbi
altında əzilən Şərifənin, Leylanın yaxasından tutub “ayıl, ey qadın, bir də bu
həyata gəlməyəcəksən, özün üçün yaşa” demək istəyirdim. Amma onlar fikirləşmirdilər,
çünki fikirləşməyə adət etməyiblər. Onlara heç nə hiss etməməli olduqları
aşılanıb.
Əfqanıstanda bir qadının eşq həsrəti tabu sayılır. Əgər
iki insandan biri ölümlə cəzalandırılırsa, öldürülən qeyd-şərtsiz qadın olur,
deyir yazıçı.
Məsələn, zorla nişanlandırılan və başqa kişi ilə
danışdığına, sadəcə danışdığına görə doğma qardaşları tərəfindən öldürülən Cəmilə.
Talibandan sonra əfqan qadınlarının həyatında müəyyən
dəyişikliklər oldu. Burkadan xilas oldular, amma cahillikdən yox. Xilas olmaq
istəyən qadınlar üçün isə taliban düşüncəli kişilər hədsiz maneələr yaradırdı.
Comments
Post a Comment