Həyatımın ən xoşbəxt anıymış... bilmirdim...
“Məsumiyyət
muzeyi” klassik roman dadında modern roman yaxud muzey-romandır. Elə ilk cümlədən
insanı kitaba kilidləyən Pamuk bir İstanbul hekayəsi anladır. Amma nə hekayə...
Əslində kitabı anlatmaq qeyri-mümkündür. Çünki “Məsumiyyət
muzeyi” təkcə Füsunun toxunduğu, ona aid olan və olmayan əşyaların saxlandığı
yer deyil. Kamalın hekayəsi ilə tanış olan hər oxucu artıq “Məsumiyyət muzeyi”nə
öz sirlərini, ən məhrəm hislərini etibar edir. Bunlar isə asanlıqla
anladılacaq, etiraf ediləcək şeylər deyil.
İstanbulun o dövrdəki həyatına dair hər şeyi
toplayıb, dünyanın fərqli yerlərindəki 1743 muzeyi dəfələrlə gəzib, hər xırda
detalın üzərində əmək sərf edən Kamal (və ya Pamuk) “Məsumiyyət muzeyi”ni
yaradır. Yazıçıya görə həqiqi muzey zamanın məkana çevrildiyi yerdir.
Roman Yeşilcamvari bir süjetə malik olsa da,
insanın üzərindəki təsiri Yeşilcam filmləri kimi bir neçə saatlıq yox bir
ömürlükdür. Axı Kamalın eşqi də ömürlük idi...
Eşqin lənətləndiyi ölkədə xoşbəxt olmaq asandırmı?
Kamal bunu bilmirdi. Əslində bilirdi, bilməzlikdən gəlirdi. Dardüşüncəli
adamlar Kamalın eşqini çərçivələrə sığdırmağa, qəfəsdə dustaq etməyə
çalışdılar. Amma sərhədlənmiş eşq daha təhükəli olur. Onlar bunu unutdular.
Əsəri oxuyarkan oxucu Pamuka vurulur (köhnə
oxucular yenidən vurulur), onun özünəməxsus yazı tərzinə, ifadə edə bilmək
bacarığına heyran olurlar. Hadisələrin həqiqətən olub-olmaması məlum deyil.
Müsahibələrinin birində Pamuk demişdi: Mənim məqsədim də budur. Qoy oxucu özünə
sual versin ki, bunlar həqiqətdir yoxsa yazıçının təxəyyülünün məhsulu.
Amma oxucunun özünə verdiyi sual təkcə bu deyil.
Pamuku fərqli edən cəhətlər çoxdur. Məncə ən önəmlisi oxucunun qəhrəmanı yaşaya
bilməsidir. Qəhrəmanla bütünləşmək, özünü onun yerinə qoya bilmək yazıçının
bacarığından, ruhun dərinliyinə, sarı simlərə toxunduğundan xəbər verir. Bundan
sonra yazıçıyla görüşmək, suallara özündən cavab almaq istəyi yaranır.
Görəsən onun da həyatında Füsunu olubmu?
Hər iki halda ortada olan bir gerçək var ki, “Məsumiyyət
muzeyi” möhtəşəm, sirli və əsrarəngizdir. Eşqin və xoşbəxtliyin kitabı,
muzeyidir.
Etiraf edək ki, “Məsumiyyət muzeyi” həm də utanc və
peşmanlıq muzeyidir. İki könül bir olubsa onları “bir” buraxmaq lazımdır.
Camaatın dilinə-dişinə düşməkdən qorxub, övladının bədbəxtliyini görmək, meyidi
üstündə ağlamaqmı yaxşıdır, yoxsa sevdiyi insanla xoşbəxt olması?
Əsərin vurğulanmalı cəhətlərindən biri də Pamukun
dünyagörüşü,o dövrün musiqisini, kinosunu dərindən incələməsidir. Romanda adı çəkilən
bütün mahnılar Kamalın hislərindən, Füsuna olan sevgisindən bəhs edir. “Bənzəməz
kimsə sənə” kimi...
“Bir gün bir kitab oxudum
və həyatım dəyişdi” demək olar ki Pamukun bütün əsərləri üçün keçərlidir.
Oxuduğum hər yeni kitabından sonra ona bir az da vurulur, bir az da doğmalaşır
və hər dəfə daha dərin ahla deyirəm: Ah, Pamuk, ah...
Xoşbəxtlik yalnız
insanın sevdiyi adama yaxın olmasıdır, deyirdi Pamuk, ona sahib olmaq istəməsi
deyil. Ona görə də Kamal ömrünün 30 ilindən çoxunu eşqə sərf etdi. Usanmadan,
ümidini itirmədən, bədbəxtliyini gizlədərək...
Qadınla kişinin
yan-yana gələ bilmədiyi,bir-biriylə görüşüb danışa bilmədiyi bir ölkədə eşq
olmaz. Kamalın anası, “sosyete”, modern
ana belə düşünürdüsə, başqalarının nə düşündüyünü təsəvvür etmək çətin deyil.
Başqalarının gözündə
ömrünü puç etmiş, bədbəxt, bitgin biri olmasına baxmayaraq, Kamal özünü xoşbəxt
hiss edirdi. Hekayəsini qələmə alan yazıçıya son sözü də bu oldu: hər kəs
bilsin, çox xoşbəxt həyat yaşadım.
Kaş sonda hamı belə
deyə bilə...
Nazan Öncəl “Məsumiyyət
muzeyi”ndən ilhamlanaraq “Canım benim nasılsın” mahnısını yazır və muzeyə hədiyyə
edir.
”Əsər mənə o qədər təsir etmişdi ki, Füsun və Kamalın nəfəslərini
duya, ürəklərinin döyüntüsünü eşidə bilirdim”.
Bir sen yoksun yanımda
Pamuk bunun farkında…
Pamuk bunun farkında…
A museum is a place where time turns into space 🙌 really deep tbh.
ReplyDelete